Posted on

מכשירי שמיעה לילדים ותינוקות

חזור

הסטטיסטיקה בעולם המערבי קובעת כי באחת או שתי לידות מתוך אלף ייוולד ילד לקוי שמיעה. מקור הליקוי השמיעתי נובע משתי סיבות עיקריות: גנטיקה וסיבוכים הקשורים להריון וללידה. למרות שבמבט ראשון נראה כי לא מדובר בשכיחות גבוהה, עדיין מדובר בילדים רבים מאד הסובלים מליקוי שמיעה. מרביתם של הילדים לקויי השמיעה יעשו שימוש במכשירי שמיעה.

מכשירי שמיעה לילדים

הבשורה להורים כי ילדם לקוי שמיעה וכי הוא זקוק למכשירי שמיעה לצורך שיקום שמיעתו, אינה קלה, ולעתים מדובר בהתמודדות לא פשוטה. חלק מהתמודדות נובע מהגילוי עצמו והחששות לעתיד, וחלק ממנה קשור לתהליך עצמו: האבחון, התאמת מכשירי שמיעה במכון השמיעה והרכבת מכשירי שמיעה על-ידי הילד באופן סדיר.

אילו סוגים של ירידה בשמיעה קיימים?

ירידה בשמיעה נחשבת כבר שנים לאחת מן הלקויות החושיות הנפוצות והמשמעותיות ביותר. לקות זו משפיעה על איכות חיינו. ירידה בשמיעה מתבטאת בפגיעה ביכולת הקליטה והפיענוח של קולות וצלילים מסוגים שונים. פגיעה זו נובעת מליקוי כזה או אחר במערכת השמיעה עצמה.

ישנם שני סוגים עיקריים של ירידה בשמיעה: ירידת שמיעה הולכתית, ליקוי אשר נגרם כתוצאה משיבוש בהולכת הקול באיזור האוזן החיצונית או התיכונה. ירידה זו יכולה להיות זמנית או קבועה. לעתים, ניתן לטפל בירידה זו באמצעות מתן טיפול רפואי ייעודי או לשפר את השמיעה באמצעות הרכבת מכשירי שמיעה המותאם במכוני שמיעה.

סוג שני של ליקוי וירידה בשמיעה הינו של ירידת שמיעה עצבית-חישתית (ירידת שמיעה סנסוריניאורלית), ליקוי אשר נגרם כתוצאה מליקוי בחלק העצבי של מערכת השמיעה. לרוב, ליקוי זה נגרם כתוצאה מחשיפה לרעשים, גיל מתקדם, ליקוי מתקדם, גנטיקה ועוד. לשיפור הירידה בשמיעה מסוג זה ניתן להרכיב מכשירי שמיעה המותאמים במכוני שמיעה. בגילאים צעירים יותר – תינוקות וילדים – לירידה בשמיעה יש השפעה שלילית גם על ההתפתחות התקינה של הילד מבחינת רכישת שפה, דימוי עצמי, התפתחות חברתית וכדומה.

איך להתמודד עם סירוב של ילד להרכיב מכשירי שמיעה

הרכבת מכשירי שמיעה לילדים לקויי שמיעה הינה כאמור חיונית ומשפיעה רבות על היבטים רבים בחיי הילדים. ללא הרכבת מכשירי שמיעה, כאשר מומלץ על הרכבתם, עלול לחול נסיגה או עצירה בחלק מההיבטים של התפתחות הילד. לעתים, עלול הילד מסיבות שונות: נוחות, בושה וכדומה לסרב להרכיב מכשירי שמיעה. כמובן, שככל שההפנמה והקבלה של ההורים יהיו עמוקות יותר ויופנמו בשלב מוקדם יותר, הדבר ישפיע באופן מכריע על נכונותו של הילד להרכיב מכשירי שמיעה. אם ההורים ישדרו אף הם תחושות של הסתרה ובושה, אין ספק כי הדבר יחלחל גם אל הילד וישפיע על נכונותו להרכיב מכשירי שמיעה.

לא פחות חשוב הוא ביצוע האבחון והתאמת מכשירי שמיעה במכון שמיעה מקצועי ובעל ניסיון בתחום, החל מבדיקת שמיעה המותאמת לתינוקות וילדים ומבוצעת בצורה נעימה וידידותית ביותר לילד; מתן הסבר כולל ומלא (אפילו לילד עצמו אם הוא מגלה בגרות מספקת) אודות ממצאי בדיקת השמיעה, אשר מצביעה על הנתונים המדויקים והמוחשים ביותר על מצב השמיעה של הילד; תהליך התאמה של מכשיר השמיעה אשר שם במרכזו את הילד תוך כדי בירור העדפותיו הברורות מבחינת מראה המכשיר, אורח החיים של הילד, תפעול המכשיר ועוד. כל אלה, עשויים לסייע לכם כהורים בתהליך השכנוע של הילד להרכיב מכשירי שמיעה באופן סדיר.

איך להתאים מכשירי שמיעה לילדים

את הקבוצה הגדולה של ילדים אפשר לחלק לכמה חלקים, כאשר בחלוקה המתייחסת למערכת השמיעה וההתפתחות שלה יש חלוקה רחבה עוד יותר לתת קבוצות. נהוג לחלק את הקבוצות לילדים עד גיל בית ספר, ילדים בגיל בית ספר יסודי ומתבגרים- בגיל חטיבה ותיכון. בין קבוצות אלה משתנים לא רק המאפיינים הפרטיים של הילד, אלא משתנים גם המאפיינים של סביבתו, שמהווים השפעה ישירה גם על יכולת הפרשנות הקולית, עצמתה והניואנסים השונים בה, אם כי גם על היכולת שלו לזהות את מצב כשירותו ומידת שיתוף הפעולה שלו. אלה הם קריטריונים חיוניים ליכולת לאתר בעיה ולאפשר תהליך טיפול.

קבלת טיפול הולם בזמן היא גורם מכריע בהתפתחות השמיעתית-שפתית, והדרך היחידה לאפשר שיקום ושיפור שלהם. ילדים מתמודדים עם מגבלות קליטה ופענוח של הצלילים מעצם הגיל והסביבה בה הם מצויים, מגבלת שמיעה נוספת הופכת את החיים למוגבלים הרבה יותר. העובדה שילדים לא תמיד יודעים לזהות מוגבלות, לבטח לא להתריע בפניה, הופכת את תפקידם של ההורים לחיוני הרבה יותר באיתור הבעיה ומציאת פתרון הולם עבורה.

התאמת מכשיר שמיעה הוא תהליך שכולל בניית פרופיל של צרכים של הילד וסביבת חייו, לצד פתרונות ראויים לכך, התאמה של מכשיר שמיעה שמסוגל לספק את המענה הטוב ביותר לקריטריונים של הפרופיל, מדידה ושימוש במכשיר ובחינה מחודשת את הפרופיל שנבנה, התאמתו בפועל וביצוע אדפטציות במידת הצורך.

מכשיר השמיעה צריך לשרת את צרכיו של הילד, תוך התייחסות להיבטים השונים של חייו, הצרכים הפרטיים והחברתיים שלו, וכמובן כחלק מתהליך טיפולי שיקומי שיאפשר מניעה של החמרה ואף שיפור המצב במידת האפשר.

מאפייני שמיעה אצל ילדים

כשמדברים על תפקוד השמיעה אצל ילדים יש להתייחס למספר משתנים. הראשון הוא השלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד ברמה הפיזיולוגית. ביחס למבוגרים למשל, ילדים זקוקים לרמת נשמעות גבוהה יותר של הסיגנל, כאשר מדובר על תפישת משפטים. גם היחס בין עוצמת הסאונד שיש להתייחס אליו אל מול רעשי הרקע צריך להיות טוב יותר על מנת לקבל פרשנות טובה של הדברים. כשהדבר מגיע לזיהוי צלילים, ובמיוחד כשנדרשת יכולת זיהוי של שינויים עדינים במסר השמיעתי, סף הרגישות נמוך יותר אצל ילדים מאצל מבוגרים.

נוסף לאלה יש לקחת בחשבון בכל הנוגע לנושא לקות השמיעה אצל ילדים הוא את סביבת חייו של הילד. כיתת הלימוד היא מבנה שעלול להיות בעייתי מבחינת האקוסטיקה שלו, כך גם מבחינת כמות הרעשים הסביבתיים. הדבר עלול להוות אתגר רציני עבור כאשר מדובר על ילדים שהיכולת שלהם למקד קשב ולבודד מסרים מרכזיים עלולה להיות מוגבלת.

היבט נוסף שיש לקחת בחשבון  הוא מצבו המנטאלי של הילד. בהתאם לשלב ההתפתחות בו הוא נמצא, העולם הסמנטי של ילד מוגבל, ובשונה מהמבוגר שמסוגל לבצע השלמות, גם במקרים שלא שמע כהלכה, או לא הצליח לבודד את הצלילים הנחוצים לו לפירוש המסר, ולהבין את משמעות המסר מתוך הקשרים שהוא יכול לעשות, הילד לעתים מתקשה לעשות כן.

ילדים עם מכשירי שמיעה

 

מאמרים מומלצים...